Informatie voor personen die ondersteuning krijgen van Siegers Begeleiding 

​Voor de uitvoering van de ondersteuning is Siegers Begeleiding verplicht om persoonlijke gegevens vast te leggen in een dossier. Siegers Begeleiding gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw gegevens.
Om dit goed te kunnen organiseren hebben wij daarover binnen Siegers Begeleiding zorgafspraken gemaakt die gebaseerd zijn op de huidige wet- en regelgeving op dit gebied, te weten de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

​Belangrijkste afspraken over cliëntdossier en privacy

De belangrijkste afspraken over het cliëntdossier en privacy zijn: 

1. Instemming 

* De ondersteuning start met instemming van de cliënt.

2. Geheimhouding 

Alle medewerkers van Siegers Begeleiding hebben een plicht tot geheimhouding, tenzij de belangen van de cliënt wordt geschaad en/of de veiligheid van anderen zwaarwegend in gevaar komt. 

3. Inhoud cliëntdossier 

In het dossier wordt de volgende informatie opgenomen:

–   uw persoonsgegevens; zoals naam, adres en telefoonnummer. 

–   Hulpverleningsgegevens; bijvoorbeeld uw hulpvraag, indicatie van
de gecertificeerde instelling, het hulpverleningsplan en de evaluatie.

–   Na het afsluiten van de hulpverlening bewaren we het cliëntdossier nog 15 jaar (deze bewaartermijn is wettelijk bepaald). Daarna zal het worden vernietigd. 

4. Toegang tot het cliëntdossier 

Medewerkers van Siegers Begeleiding die te maken hebben met de hulpverlening hebben toegang tot zijn of haar dossier. Daartoe maakt Siegers Begeleiding gebruik van een geavanceerd, goed beveiligd computernetwerk waarop de persoonsgegevens worden opgeslagen.

5. De rechten van u met betrekking tot het dossier:

Inzage 
Als cliënt heeft u het recht om het dossier in te zien. In alle gevallen kan inzage worden geweigerd als het privacybelang van anderen geschaad wordt.

Kopie
Cliënten hebben recht op een kopie van de gegevens uit het dossier waar zij inzage in hebben.

Correctie
Zijn gegevens in het dossier volgens u niet juist of niet relevant voor de hulpverlening, dan kunt u dit schriftelijk aangeven. Dit kan per email naar: info@siegerszorgenbegeleiding.nl of middels een brief naar het postadres: Het Bat 2, 6301DE te Valkenburg.
We zullen de gegevens wijzigen als deze onjuist zijn, of niet in overeenstemming zijn met het doel waarvoor deze zijn vastgelegd.

Vernietiging
Cliënt kan een aanvraag doen om het dossier te vernietigen voordat de wettelijke bewaartermijn van 15 jaar is verstreken. Als het verzoek niet in strijd is met de belangen van de cliënt, wordt dit binnen drie maanden uitgevoerd.

Vragen of meer informatie? 

De wetgeving op dit gebied is zeer uitgebreid en bevat daarnaast meerdere uitzonderingen. Heeft u hierover vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u contact met ons opnemen.

Klachten? 

Mocht u een klacht hebben over de afspraken omtrent privacy en dossiervoering, dan kunt u contact opnemen via het mailadres: mail@siegersbegeleiding.nl